Reklam
Reklam
Reklam
Reklam
Dr. Yıldırım Özer

Dr. Yıldırım Özer

#BitkilerŞifaKaynağı

Sağlıklı Yaşam İçin Kaçınılması Gereken Besinler

27 Mart 2021 - 13:34 - Güncelleme: 27 Mart 2021 - 19:52

Sağlıklı olmak, insan mutluluğunun öncelik taşıyan bir ögesidir. Sağlık genellikle kendiliğinden var olan bir durum olarak algılanır. Oysa sağlıklı olma uğrunda çaba gösterilmesi gerekir. 

Sağlıklı bir yasam için alınması gereken önlemlerin pek çoğu günlük yaşamımızda uygulamamız gereken küçük ve kolay çabalardan oluşur. Nerede olursa olsun günlük yaşamı düzenleyen bazı temel kuralların bilinerek uygulanması, sağlığın korunmasını ve diğer bireylerle paylaştığımız yaşamı kolaylaştırır. Bu kurallardan en önemli bazıları temizlik, sağlıklı beslenme, bedensel ve zihinsel çalışma, düzenli yasam, sigara, alkol, uyarıcı ve uyuşturucu maddelerden uzak durma, kazalardan korunma, sorunlarla basa çıkmada doğru ve uygun yöntemler kullanmadır.

 

Bazı besinleri beden sağlığımız için tüketmeliyken, bazı besinlerden olabildiğince uzak durmamız gerekir. Hangi besin hangi organa zarar veriyor?


Beyin-Aspartam içeren besinler
Aspartam fenilalanin, metanol ve aspartik asitten yapılan, pek çok şekersiz üründe kullanılan yapay bir tatlandırıcıdır. Aspartamın içeriğinde bulunan fenilalanin, kan-beyin bariyerini aşabilir ve nörotransmiterlerin üretimini bozabilir.  2014 yılında ABD’de yapılan bir çalışmada, katılımcılara 8 gün boyunca yüksek aspartam içeren bir diyet uygulanmış ve çalışmanın sonunda katılımcıların daha sinirli, daha depresif olduklarını ve zihinsel testlerde daha kötü performans gösterdiklerini bulmuşlardır. Aspartam tüketimi, bazı davranışsal ve bilişsel problemlerle ilişkilendirildiğinden dikkatli bir şekilde kullanılması gerekmektedir. Olası nörofizyolojik belirtiler arasında; öğrenme problemleri, baş ağrısı, inme, migren, asabi ruh hali, anksiyete*, depresyon ve uykusuzluk bulunmaktadır.

Karaciğer-Alkol
Alkol tüketimi, karaciğer hasarının önde gelen nedenlerinden biridir. Çok fazla alkol tüketmek karaciğerdeki yağların parçalanmasını engelleyerek yağ birikimine, karaciğerde iltihaplanmanın artmasına ve sonuçta karaciğer hasarına neden olabilir. Kalıcı karaciğer hasarının oluşabilmesi için yıllarca (8-10 yıl) devamlı ve belirli bir miktarın üzerinde alkol almak gerekir. 

Kalp-Yağlı besinler
Yağlı yiyecekler kilo, kan basıncı ve kolesterol üzerindeki etkileri nedeniyle kalp hastalığı ve felç riskini artırabilir. 2010 yılında Lancet’te yayınlanan 22 ülkede 6.000 kişide yapılan büyük bir gözlemsel çalışma, kızarmış yiyecekler, pizza ve tuzlu atıştırmalıklar tüketmenin felç riskini %16 artırdığını bulmuştur.  Kalbi korumak için kolesterolü artırıcı doymuş ve trans yağlardan zengin olan çoğunlukla hazır gıdalardan uzak durulması gerekir.


Akciğerler-Sigara
Sigara dumanı, solunum sistemine zarar veren birçok kimyasal madde içerir ve akciğerlerin yapısını bozarak amfizem, KOAH, kronik bronşit, akciğer kanseri gibi hastalıkların görülme riskini artırır. Nature dergisinde yayımlanan bir araştırma, sigara içmenin bırakılması halinde, akciğerlerin sigara içmekten kaynaklanan ve kansere yol açan genetik mutasyonu tersine çevirebildiğini ortaya koydu.

Böbrekler-Konserve besinler
Konserve yiyeceklerin çoğu, raf ömrünü uzatmak için koruyucu olarak tuz eklendiğinden, yüksek miktarda sodyum içerir. Vücuda alınan sodyumun fazlası idrarla dışarı atılır bu da böbreklere binen yükün artmasına neden olur ve uzun vadede böbrek hasarı gelişebilir.

Bağırsak-Şekerli besinler
Şeker bağırsak florasında bulunan zararlı bakterilerin çoğalmasını teşvik ederken, dost bakterilerin sayısının azalmasına neden olur. Şekerli ve yağlı beslenme bu noktada mutlaka kontrol altında tutulmalıdır.Bedeninizden toksinlerin atılabilmesi için her gün mutlaka, en az 8 bardak su içmeyi ihmal etmeyin.

Cilt-Fast food
Burger, nugget, sosisli sandviç, patates kızartması, gazlı içecekler ve milkshake gibi fast food ürünlerini bol miktarda içeren tipik bir Batı diyeti ciltte oluşan akne ile doğrudan bağlantılıdır. 2011 yılında, 2300 Türk genci üzerinde yapılan bir çalışmada, sık sık hamburger veya sosis tüketmenin akne gelişme riskini %24 artırdığı bulunmuştur.

 

YORUMLAR

  • 0 Yorum